Leonor Antunes, Jef Geys, Pati Hill, Adriana Lara, Ingrid Luche, Bruno Pelassy and Shimabuku

Those last years I curated exhibitions related to German popular Fat Lava ceramics and Mingei, the last theorized Arts & Crafts movement that happened in Japan at the beginning of the 20th century.


When Air de Paris asked me to curate one of their online rooms, I thought it would be interesting to apply “artisanal” standards to my selection even if is “pas trop le style de la maison” as Florence told me.


Well, I am happy that I found ceramics and even trompe l’œil ceramics in the gallery’s inventory as well as material such as hemp, leather, wool or marble and techniques like sewing, inlay and even a traditional Japanese skill on how to dry Sea Cucumber Ovaries…


During this confinement I watched the series “Lovecraft Country”, based on the exploration and the conjunction between the horror fictions of H. P. Lovecraft and the systemic racism in the United States. Craft movements have a dark side, often nationalistic and anti progress... but not always and most of the time they announce a coming revolution.


Ces dernières années, j'ai organisé des expositions liées à la céramique populaire allemande Fat Lava et au Mingei, le dernier mouvement Arts & Crafts théorisé qui s'est produit au Japon au début du 20e siècle.

Quand Air de Paris m'a demandé de curater une exposition en ligne, j'ai pensé qu'il serait intéressant d'appliquer des normes «artisanales» à ma sélection même si c'est «pas trop le style de la maison» comme me l'a dit Florence.

Eh bien, je suis heureux d'avoir trouvé des céramiques et même des céramiques en trompe-l'œil dans l'inventaire de la galerie ainsi que des matériaux tels que le chanvre, le cuir, la laine ou le marbre et des techniques comme la couture, l'incrustation et même un savoir-faire traditionnel japonais sur la façon de sécher les ovaires des concombres de mer…

Pendant ce confinement, j'ai regardé la série «Lovecraft Country», basée sur l'exploration et la conjonction entre les fictions d'horreur de H. P. Lovecraft et le racisme systémique aux États-Unis. Les mouvements artisanaux ont un côté sombre, souvent nationaliste et anti-progrès ... mais pas toujours et la plupart du temps ils annoncent une révolution à venir.


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Ingrid Luche, Masque arsonien 7, 2016
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Ingrid Luche, Masque arsonien 8, 2016
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Jef Geys, Untitled (Gavra series), 1980s
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Adriana Lara, Interesting theories #17, 2014
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Bruno Pelassy, Sans titre (Aux pédés fils du doute), 2001
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Bruno Pelassy, Sans titre, 2000
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Leonor Antunes, Discrepancies with M.S. #2, 2012
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Leonor Antunes, Mesh (Hemp), 2015
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Pati Hill, Untitled (white gloves), 1976
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Pati Hill, Untitled (tablecloth), c.1990
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Jef Geys, Untitled (Gavra series), 1980s
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Adriana Lara, Il mainstream, 2014
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Shimabuku, Kuchiko Dried Sea Cucumber Ovaries :
A Battle with Earth's Forces (Paris), 2013
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Shimabuku, Kuchiko Dried Sea Cucumber Ovaries :
A Battle with Earth's Forces (Paris), 2013
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All images : Courtesy Air de Paris, Romainville.

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