01.02 - 30.03.2019
François Curlet
Trois fois par jour

Air Graham, 2018, film HD, 2 min. 6 sec., en boucle.

Communiqué de presse / Press release
Publication

Vues d'exposition / Exhibition views

Trois films indépendants les uns des autres sont présentés chez Air de Paris. Comme des saynètes, ils sont le résultat d’accumulations, de réflexions diverses et d’images passées, soudés par un mécanisme de chute qui induit une sensation de logique flottante et coriace.

«Né en France, François Curlet s’installe en Belgique à l’âge de vingt-deux ans après un passage décisif par l’Ecole des Beaux-Arts de Saint-Etienne et un autre aux Beaux-Arts de Grenoble. Il vit principalement à Bruxelles depuis trente ans avec des évasions. [...] Par le détournement, la contrefaçon et le contre-emploi, l’artiste se fait remarquer par un humour et un sens poétique qui interrogent avec virulence les implications sociales, politiques et économiques de l’objet quotidien et des signes ready-made que produit notre société de consommation.»

François Curlet a bénéficié de nombreuses expositions personnelles en France et en Europe (MAC’s Grand Hornu, Palais de Tokyo, La Plateau/Frac Île de France, Crac, Sète). Ses oeuvres font partie de prestigieuses collections publiques en France et en Europe telles que celles du Centre Pompidou, Tate Modern, Grand Hornu, Belgique, Van Abbe Museum, Pays-Bas…



Three freestanding films are being shown at Air de Paris. Resembling sketches, they are the outcome of accumulations, deliberations and faded images, and are unified by endings suggestiv of a free-floating but hard-headed logic..

«Born in France, François Curlet moved to Belgium at the age of twenty-two, after crucial stopovers at the national art schools in Saint Étienne and Grenoble. Periods of French leave aside,for the last thirty years he’s been living in Brussels. In the meantime cultural hijacking, piracy and contrarian repurposing have built a reputation for a mix of wit and the poetic that assails the social, political and cultural implications of the everyday objects and readymade signifiers churned out by our consumer society.»

François Curlet (born in 1967, Paris) has had numerous solo exhibitions in France and Europe, in venues including the MAC’s Grand Hornu, the Palais de Tokyo in Paris, Le Plateau/Frac Île de France and the Regional Centre for Contemporary Art in Sète. His work has been acquired by leading public collections in France and Europe, among them the Centre Pompidou, Tate Modern, Grand Hornu in Belgium and the Van Abbe Museum in the Netherlands...

previous next